niedziela, 29 września 2013

Popeye'owe szaleństwo.

O szpinaku.


Uwielbiam szpinak! W każdej postaci :) Dlatego też postanowiłam zaszaleć i wykorzystać go do wypieków. Dziś będzie pomysł zapożyczony z http://pinkcake.blox.pl/2012/03/Ciasto-szpinakowe-cudnie-zielone.html (jak zwykle lekko zmieniony - ale tym razem naprawdę lekko :)) - czyli CIASTO SZPINAKOWO-KOKOSOWE oraz moje własne autorskie CIASTECZKA SZPINAKOWE (na słodko i na słono) :) Myślę, że Popeye byłby zadowolony ;)


CIASTO SZPINAKOWO-KOKOSOWE


Składniki:

1 szklanka mąki orkiszowej
1 szklanka wiórków kokosowych
0,5 szklanki brązowego cukru
1 łyżeczka sody
1/3 szklanki oliwy
1,5 łyżeczki octu jabłkowego
1 szklanka rozdrobnionego mrożonego szpinaku
1/2 szklanki mleka koziego

Wykonanie:

Szpinak należy rozmrozić i odcedzić, by było jak najmniej wody. Wszystkie składniki wymieszać razem - nie jest to żmudne i skomplikowane zajęcie ;) Wystarczy garnek i łyżka. Płynny, zielony eliksir przelać do tortownicy - użyłam takiej podłużnej, chlebowej - jak na zdjęciu ;) [foremka została wpierw wysmarowana masłem i wysypana bułką tartą - niestety nie miałam akurat startej ciemnej bułki, ale taką polecam].  Piec około 40 minut w 180°C (pierwsze 10 minut z termoobiegiem, później bez) do suchego patyczka.

CIASTECZKA SZPINAKOWE

Słodkie
Składniki:
1 i 3/4 szklanki mąki pszennej
4,5 łyżki cukru
1/4 łyżeczki soli
150g masła
1 duże jajko (albo samo żółtko - zależy czy chcemy bardziej czy mniej kruche ciasto - ja użyłam samego żółtka)
--------------------
świeży szpinak
dowolny dżem (ja użyłam dżemu truskawkowego własnej roboty)

Słone
Składniki:
1 i 3/4 szklanki mąki pszennej
3/4 łyżeczki soli
150g masła
1 duże jajko (j.w.)
--------------------
świeży szpinak
orzechy

Wykonanie:

Wszystkie składniki nad kreską mieszamy, ugniatamy (osobno oczywiście dla ciasta słodkiego, osobno dla słonego ;)) i zawijamy powstałą kulkę w folię. Kulki lądują na około 30 minut do lodówki. Następnie do każdej z nich dodajemy posiekany szpinak - świeży (zmielony najlepiej w blenderze). Dodawałam go 'na oko'. Gdy już wszystkie składniki są razem ładnie wymieszane, a kulki zrobią się zielone - formujemy kulki wielkości orzecha włoskiego, rozpłaszczamy je, robimy dziurkę na środku i dekorujemy - słodkie dżemem, słone orzechami. Piec w temperaturze 180-200°C przez 20 minut.




SMACZNEGO!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz